شرکت اوجا کسب و کار قاف  در تاریخ02/06/1401  توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شرکت خلاق در برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق پذیرفته شد. 

شرکت اوجا کسب وکار قاف در زمینه آموزش‌ به سبک نو در حوزه مدیریت، استارتاپ و کارآفرینی به صورت  آنلاین و ارائه مشاوره‌های سرمایه گذاری برای کسب و کارها  فعالیت می‌کند، پس از طی کردن مراحل ارزیابی و فنی، موفق به کسب عنوان شرکت خلاق شد. 

شرکت خلاق چیست؟ 

شرکت خلاق به شرکت‌ها و موسسات خصوصی نوآوری اطلاق می‌شود که یا در صنایع خلاق و فرهنگی مشغول بوده و یا الگوهای نوین کسب‌وکار را در ارائه محصولات و خدمات خود به کار گرفته باشند. 

شرکت خلاق، شرکتی است که جوهره رشد آنها یعنی خلاقیت و نوآوری، برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل های نوین کسب و کار در سطح بازار هدف می باشد و رشد و توسعه محصولات و خدمات ایشان بر خلاف شرکت های دانش بنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست. 

منظور از مدل های نوین کسب و کار در اینجا، عبارت است از خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری در مدل کسب درآمد، کاهش هزینه ها، مدیریت زنجیره تامین، بازاریابی، متمایزسازی محصولات و سایر فعالیت هایی که منجر به ساختارهای جدید در الگوی کسب و کار بنگاه می شود. 

صنایع خلاق و فرهنگی، آن دسته فعالیت‌های اقتصادی هستند که ریشه آنها در نوآوری، خلاقیت، مهارت، استعداد و میراث فرهنگی است. همچنین این صنایع پتانسیل مطلوبی برای اشتغال‌زایی و تولید ثروت دارند.